AHLAN WASAHLAN

UKHWAHFILLAH

JAZAKUMULLAHUKHAIRAN JAZA'

JOIN US TODAY!! BE AMONG US!! WE ARE PROUD TO BE AMONG THE JUTAWAN FAMILY. LETS SHAKLEE

Saturday, July 25, 2009

Dulu & Kini...

Saga kami yg banyak berjasa



Bismillahirrahmanirrahmanirrahim..
sebenarnya en3 kali ini, motifnya untuk mengupdate blog yg semakin bersawang ni..

diatas ni adelah gambar kereta aku yang dulu (Saga Blm ber.No DBF 1019) warna Silver. Ini kereta auto. Kami sempat merasai nikmat memandu dan menaiki kereta ni selama 10 bulan shj. sblm aku terlibat dalam kemalngan jln raya 2 Dec 2008 tahun lepas. Lama gak die nih kene duduk di bengkel utk dibaiki..tp akhirnya terpaksa di claim as total lost. Actually, sepatutnya pihak bengkel drpd awal2 lagi boleh buat+claim total lost, tp disebabkan dierang ni nak untung dierang nak jugak baiki utk dptkan cover drpd pihak Insurans.. Mmg teruk kerosakan kereta kiteorg ni..Jd, disebabkan ketamakan bengkel tersebut, kamilah yg jd mangsa.. Walaupun dah siap dibaiki, problem besar adalah pada enjinnya..Bila try drive, mmg tak confident utk travel jauh dan dekat..Mmg rase tak safety langsung!

Dipendekkan cerita&kesudahannya; kami agree utk total lost tu. The best thing: Insurans Cover semua hutang kami di Bank. The worstnye pulak: kalaulah si bengkel ni, buat awal2 lagi..dptlah Insurans cover 37k. tp sebab bengkel ni buat lambat, after di susut nilai kereta kami tu, Insurans just cover 34k shja. So, kpd semua..ambillah Iktibar...

FYI, Kereta ni skrg; dah jd milik insurans. Nasib 'die' slps ini, akan ditender kpd penjual kereta 2nd hand yang lain (kalau tak silap aku la kan..).

Dibwh nie plak ade gambar kereta Saga Blm tersebut selepas kemalangan. Tp masa ni sudah berada di bengkel...


Org msti nak tau..teruk ke tidak. WaAllhua'alam..No comments. Tp mak aku ckp, kalau tengok pada kereta, macam tak sangka pemandunya masih hidup..Alhamdulillah, aku masih hidup lagi. Pengalaman+peristiwa hitam nih, betul2 ujian Allah ats kami sekeluarga..

Cerita ringkas fsl kemalangn tu:
  • Time tu; 2DEC 2009 dalam jam 5.oo ptg (lbh kurang), aku drive sorang. On da way back drpd kelas (IPKB) nak balik kerumah (Tanah Merah)
  • Hujan renyai2+jalan agak licin+dan byk lubang (rosak mgkin fasal hujan lebat hr2 seblmnya. Maklumlah mase tu musim tengkujuh).
  • Tibe shj di Jln Pohon Gelugor, Pasir Mas (actually dah tak jauh dah nak masuk jajahan Tanah Merah), Tiba2 ade kereta merah (saga lama) datang dr arah depan. Aku sempat tekan break+masuk gear parking.
  • Benda yg berlaku mmg tersgt2lah pantas. tahu2 my air bags keluar dan terkoyak+seluruh badan aku sakit sebab hentakan di stereng (ini akibat tak pakai sit belt. Sila ambik iktibar)+lutut&peha bleeding teruk fasal tersebit di dashboard (akceli kene besi I-Charge a.k.a stablizer yg kiteorang pasang dlm kereta)+Tersangatla sakit untuk bernafas.
  • Alhamdulillah, aku masih dlm keadaan sedar&ade effort utk selamatkan diri (sebab airbag td kot yg menghalang kepala aku dr terhantuk d stereng), untuk mengelak kaki terus tersepit, aku belakangkan sit. Then try gagahkan diri, utk lari keluar tp tak berdaya. hanya kalimah "Allahuakbar!" shaja yang acapkali aku laungkan untuk kuatkan diri menghadapi saat2 tu... Alhamdulillah, mereka yg berada ditempat kejadian mendengar laungan tersebut dan beramai-ramai menyelamatkan aku and angkat aku ke warung yg berhampiran dengan tmpt kejadian.. (mmg la ramai yg angkat, sebab mmg tak rak sorang kalau nak angkat aku yg 'sehat' nih..).
  • tak lama pastu, ambulans pon sampai dan aku dihantar ke Hospital Tanah merah.
  • Kecederaan yg dialami: Alhamdulillah, aku just mengalami koyakan yg dalam pada bhgin peha dan kedua2 belah lutut. doktor aku (dr.orthopedik) kate: "Hai nasib baiklah awak gemuk, jadi tak sampai ketulang lagi. Kalau org kurus, mmg dah patah tulang peha". Hehehe..korang mesti ketawakan... Tapi mmg doktor melawak camni pon mase dlm operation room) sebab itulah sampai skrg aku masih gemuk dan tak kurus2..(ni hanyalah ayat alasan.Sila abaikan, huhuhu).
Jadi dikesempatan ini, aku nak rakamkan jutaan teima kasih kepada semua yg terlibat&yang bertungkus lumus menyelamatkan aku esp kepada org2 kg pohon gelugur, pasir mas, petugas2 hospital esp doctors+nurses, my beloved husband, my beloved moms: Mak&Mok (mother in law), all my in laws siblings, my friends dan semualah yang telah mendoakan aku..Jazakumullahu khairan kathira'..Sesungguh, jasa kalian semua amat besar ertinya dan hanya Allah yg dapat membalas kebaikan kalian...

Dibawah ni pulak, gambar 1 lg kereta yg banyak sgt berjasa pada kami sekeluarga.. Dr sebelum kami beli Saga blm tu sampailah after kereta Saga kami tu terlibat dalam accident. FYI, ni kereta Toyota Corolla KE30 (thn 1978). Kereta ni pemilik asalnya ialah milik Arwah papa a.k.a my father in law. Ade hikmahnya, mak mertua saya syg sgt kereta ni&sampai sekrg tidak dijualnya walaupon ramai yg mintak nak beli. 1 reason yg pasti, byk kenangan manis kami sekeluarga dgnnya. 1 keunikan kereta ni, 'die' sgt sensitif...Series! jgn lah sebut nak beli kereta baru ke..kutuk2 ke depan die..msti die akan merajuk dan meragam..& kalau nak pujuk, kene usap2 dulu...InsyaAllah, baru ok semula..Slagi, kite tak kecikkan hati 'die', selagi tulah die tak meragam..Unikkan?


Atas: Anakku sani sedang bergaya dengan kereta arwah toknya.
Bawah: Inilah Kereta Toyota Corolla KE 30 tu..



And last but not lest. here's our new comer. Alhamdulillah, rezki Allah..dapat pulak kami guna kereta baru lagi tahun ni. First2 naik, perasaannya: rase nak balik kamppung je a.s.a.p.. Almaklumlah, lama berada di perantauan...nak jugak kembali ke lubuk asal..



Inilah kereta terkini kami sekeluarga Persona SE. (Kereta ni kami beli di HBA Motors, Kota Bharu. Penjualnya En Sabri. Bagus die nih). Untuk preview lanjut blh dptkan disini.




Oklah..that's all for now. Mintak diri dulu ye..

Ilalliqa'

Wassalam





No comments:

p r e v i o u s L i N K s

Blog Widget by LinkWithin