AHLAN WASAHLAN

UKHWAHFILLAH

JAZAKUMULLAHUKHAIRAN JAZA'

JOIN US TODAY!! BE AMONG US!! WE ARE PROUD TO BE AMONG THE JUTAWAN FAMILY. LETS SHAKLEE

Friday, May 17, 2013

TOLONGGG !!!! Saya Mahu Bersalin!!!

Assalamualaikum Wbt.

Apa Khabar Viewers Semua? Ceria Tak Hari ni? Jangan Muram2 ya..Nanti Hidup tak gembira..Senyum. Kan Manissss...

Patutnya Dari Mula Celik Mata Sampailah Kita nak tido..Kita Selalu Cakap Perkara-perkara yang positif KEPADA diri kita..Perkara-perkara yang positif TENTANG diri kita. Jika selama ni..kita selalu memandang Negatif atas setiap apa yang berlaku atas kita dan keliling kita. Cuba Tukar, UBAH ,Transform Dan Hijrah kepada melihatnya daripada pandangan berbeza yang lebih POSITIF...HENSHIN!!!!

Impaknya? Anda Cuba buat hari2..
Dan Rasailah..Saksikanlah MAGIS bila kita Didik diri kita menjadi seorang yang POSITIF. 


Ok..Ini Baru Intro..Jom Kita masuk Tajuk.


Yang sebennar Che'Pah nak ceghita mengenai Tanda2 bersalin. Disini Che'Pah kongsikan 5 Tanda-tanda bersalin tersebut. Basicly, ini adalah tanda-tanda bersalin yang dilalui kebanyakan ibu-ibu yang hendak berperang   bersalin secara Normal.

Lain orang lain juga pengalamannya. Ada yang mungkin tak melalui langsung 5 tanda ni.. Haaa..Biar Betul??!!!

Of course la kan..bg Ibu2 yang melahirkan anak secara ceasor/pembedahan terancang..Erk?? hehehehe..Maksudnya..yang memang doktor dah set tarikh utk si ibu dibedah sebelum tiba detik bersalin yang sebenar..

So, Jom Kita Ulangkaji apa dia tanda2 nak bersalin ni.......




~5 TANDA-TANDA HENDAK BERSALIN~




1) Kontraksi Rahim


Kontraksi adalah tanda awal dan isyarat yang paling penting yang menunjukkan anda sudah sampai masa untuk bersalin. sekiranya kontraksi sudah ada, cuba perhatikan masa, tempoh dan berapa minit jarak diantaranya. Kontraksi yang sebenar berlaku secara teratur dan pada jarak yang konsisten. sekiranya ia berlaku setiap 5 min secara teratur dan semakin kerap, pergilah berjumpa dengan doktor untuk mendapat kepastian.


Kontraksi biasa atau Braxton Hicks contraction agak berbeza, ia kurang menyakitkan dan tidak teratur dan akan hilang dengan sendirinya tidak lama kemudiannya.






2) Sakit Belakang





Sakit belakang sering menjadi masalah utama wanita hamil, tetapi ia juga mungkin satu tanda kelahiran. Sakit ini akan semakin kerap dan kuat dan rasa lebih teruk pada bahagian bawah belakang.







3) Pecah ketuban





Kebanyakkan wanita langsung tidak mengalami pecah ketuban sehinggalah disaat-saat akhir proses bersalin. Yang kerapnya, doktor yang akan memecahkan ketuban anda untuk mempercepatkan proses bersalin.

Pecah ketuban berlaku pada segelintir wanita hamil sahaja dan sekiranya anda mengesyaki yang ketuban sudah pecah, jumpalah dengan doktor dengan segera.







4) Bloody Show





Disaat awal anda bakal melahirkan, selalunya terdapat lendir pekat bercampur darah keluar dari faraj. Ini adalah pluk mukus yang menghadang sebarang kemasukkan asing ke dalam serviks. Ia juga menghalang sebarang kuman dari merebak kepada bayi. sekarang pluk ini sudah tiada dan bayi sudah boleh bergerak kebawah dengan perlahan-lahan.







5) Serviks terbuka





Sebaik sahaja kontraksi berlaku, pangkal rahim anda akan menjadi lebih lembut dan lebih nipis. Walaubagaimanapun, cuma doktor sahaja yang boleh mengetahui perubahan ini semasa pemeriksaan faraj.




BAGI Ibu-ibu yang dah Jelas mengenai 5 tanda-tanda bersalin ni..boleh lah kita belajar TIPS MUDAH UNTUK MENERAN BERSALIN pulak.




Sekian Untuk Entry Kali ni. InsyaAllah..Kita bersiaran lagi dengan Sharing yang lebih hebat. Mudah-mudahan, Ilmu yang sedikit ni memberi manfaat untuk semua ibu-ibu diseluruh dunia.


WaAllahua'alam


Wasslam.



_____________________________________


Salam Sayang;


Che'Pah Shaklee (id 913411)

Contact No.0142982830

Jemput LIKE page Fb Vita Lovers

JOM add FB Che'Pah : Latifah Suleiman






sumber: portal.alamhamil.com

No comments:

p r e v i o u s L i N K s

Blog Widget by LinkWithin