AHLAN WASAHLAN

UKHWAHFILLAH

JAZAKUMULLAHUKHAIRAN JAZA'

JOIN US TODAY!! BE AMONG US!! WE ARE PROUD TO BE AMONG THE JUTAWAN FAMILY. LETS SHAKLEE

Thursday, December 31, 2009

2 X B O D o H

Bismillahirrahmanirrahim..

Selamat tahun 2010 kpd semua..alhamdulillah..hingga ke detik ini kita semua masih diberiNya Justify Fullnikmat utk hidup dan menempuh hari-hari muka..

Agak kasar tajuk n3 ni? "2X BODOH"

Yes..mmg agak kasar..tp bukan perkataan kasar dan jelek tersebut yg menjadi fokus..Yang benar, intipatinya atau dgn kata lain "morale of the story" disebalik tagline 2x bodoh itu.

Tidak berniat utk bercerita atau berkongsi begitu detail kisah disebalik pengajaran 2x bodoh itu..tp cukuplah sekadar iktibar dan peringatan buat diri sendiri juga buat rakan2 yg merasakan ianya juga 1 pengajaran.

Dulu, sy pernah pecaya dan berpegang pada kata2 seoraang rakan..dan saya fikir rakan tersebut akan tetap dgn kata2nya..tetap dengan apa yg pernah dikata dan diucapkan..

Rupanya saya silap..kerana dikemudian hari...Saya telah dimalukan. Rakan itu tidak sedikitpun ingat ttg kata2 yg pernah diucapkan..Malah memutar belitkan kebenaran dan seolah2 saya yg lupa...Seolah-seolah sayalah yang tak berpegang pada kata..

Bodohkan saya?, kerana terlalu mudah percayakan org (rakan tersebut)..dan kerana kepercayaan itu...saya pula yang dapat malu..saya pula yg dipandang serong..Maka selepas drpd peristiwa itu, saya mengambil iktibar agar lebih berhati2 dengan rakan tersebut..Saya hrp itulah kali pertama dan terakhir saya bertemu atau berdepan dengan sikapnya yg sebegitu..krn pastinya slps ini, sy akan sgt lebih berhati2 dgn 'kata2'nya...

tp sebenarnya saya silap lagi. Sebab sy ingat, dalam ruang lingkup saya skrg ini..hanya dia iaitu rakan tersebut sahaja yg sikapnya begitu..kerana hanya dgn dia seorang yg saya berwaspada slama ini..

rupanya..mmg sy sgt2 tersilap, bhw dlm dunia ni..sbnrnya yg macam dia lebih ramai dan berlambak jika nak dibandingkan dgn org2 yg benar2 jujur,tulus dan telus...

sebab itu..utk kali kedua saya telah di 'bodohkan'..Ya, sekali lagi bodoh kerana macam tak belajar drpd pengajaran yg lepas..Akibat percayakan org..dan yakin dengan kejujuran serta ketetatapn kata2 yg pernah dinyatakan dr mulutnya sendiri..akhirnya saya yang menanggung akibat. Betul. Kerana rupa2nya, utk kali kedua saya bertemu org yg tidak tetap kata2nya. Malah ada 2 plk versi. Versi kpd saya yang memberikan harapan. Dan versi kpd org atasan utk mendapatkan perhatian..

Itulah saya. Langsung tak terfikir. Saya ingat dia jujur. tp jujur+tulusnya depan saya..ternyata palsu...

Tak payahlah..anda semua dok fikir masalah ape kebendalah yg melanda tuan rumah blog ni..

cukuplah saya dan kita semua ambil moralnya.

So,di pendekkan citer..Bila anda / kita ada masalah yg melibatkan bidang tugas..terus refer dengan pihak /saluran yang sewajarnya..nyatakan dengan terus terang masalah anda. Jgn sesekali mengharapkan ihsan , belas kasihan dan kata2 org lain/sekeliling dgn harapan..oh, dia blh consider..oh,dia kesiankan aku..oh mmg dia kata begitu dan begitu...mengharapkan mereka tetap+tunaikan segala yg di kata , yg di janji dan harapan. Kerana boleh jadi semua itu palsu dan lakonan semata.. Barangkali juga , disebalik kata2 itu..dia lebih pantas memintas kita dan mengharapkan perhatian pihak tersebut..sedang kita, hanya take for granted, tak de langsung nak utarakan what's our real problem kpd pihak dan saluran yg sewajarnya krn konon2nya..kita percaya dgn kata2 yg memberikan harapan dan ihsan ini..

Padan muka..kan dah bodoh kali kedua.........Takkan nak kene cukup kali 3 kot....huhuhu

So, lu fikirlah sendiri...trust No body...

No comments:

p r e v i o u s L i N K s

Blog Widget by LinkWithin